fredag 18 september 2009

Guld en bra investering enligt Di

Idag på Di.se finns en artikel och även ett tv-klipp om att investera i guld. De tar bland annat upp dagens höga guldpris och att möjligheten att spekulera i guldterminer vs. "risken" att ha fysiskt guld i bankfack. Personligen förstår jag inte vad det ligger för risk i att ha guld på banken, om inte banken förväntar sig att få valvet sprängt och tömt förstås. Jag tycker det ligger lika stor risk i att låta banken låna ut mina surt förvärvade slantar.
Jag skulle inte heller satsa på terminer då marknaden för dessa handlar med löften om leverans på mer guld än vad som finns tillgängligt, och du får aldrig fysiskt äga det guld du betalar för.

Lite synd att de inte heller nämner silver som investering, då silver kostar en bråkdel av guld och är därmed lättare att handla för privatpersoner med mindre kapital. Även lustigt att de först nu uppmärksammar guldet ordentligt när priset rusat iväg, men å andra sidan lär det öka med tiden och ädelmetaller är inte främst för att tjäna pengar på värdeförändringar ändå.

2 kommentarer:

guldpriset sa...

tror du guldet ökar i värde? Jag tänker att det ligger på topp, eventuellt kan väl det gå upp lite i svenska kr om dollarn försvagas men annars tror jag vi är på en topp.

här är ett diagram att fundera över!

Herr K sa...

Jag hade visst missat att svara på denna kommentaren, men bättre sent än aldrig!

Jo, jag tror att för tillfället har vi nått en topp. Om världsekonomin utvecklas positivt under 2010 utan större bakslag tror jag guldet kommer backa något. På längre sikt tror jag dock att priset kommer ligga högre än det gör idag (pga ökad penningmängd).

Relaterade inlägg