torsdag 17 september 2009

Börsen på årshögsta - igen

Igår (ja det var igår då klockan är 00:53 i skrivande stund) nådde Stockholmbörsen årshögsta igen. Min aktieportfölj har gått ganska bra hittills under veckan, speciellt tack vare RNB som rusade ordentligt häromdagen. I denna lilla artikel från Di kan ni läsa om resultatet av onsdagens handel.

Börsen har dock inte gjort några större ryck varken upp eller ned på ett tag, något jag tolkar som att marknaden är avvaktande inför höstens delårsrapporter. 10 000 kronorsfrågan är nu: kommer företagen leverera rapporter enligt marknadens (höga) förväntningar, eller kommer det bli besvikelser med en kraftig börsnedgång som följd?

Det är trevligt att ens portfölj och börsen har utvecklats bra hittills i år (+ ca 26% resp. +40% i år), men frågan är om förväntningarna är för högt ställda eller inte. Varslen har exempelvis visserligen minskat, men många blir fortfarande arbetslösa. Om det kommer positiva rapporter i höst kan vi nog börja ana en högkonjunktur längre fram, i annat fall borde man sälja av sitt innehav. Tajming, tajming, tajming.

I vanlig ordning kommer jag antagligen fega och stanna kvar i samtliga innehav om inget väldigt drastiskt inträffar. Min känsla för börsen är inte tillräckligt bra än för att jag ska våga sälja och ta hem en vinst med risk för att missa en ny uppgång, även om jag flera gånger gissat rätt vid en "låtsasförsäljning" eller ett "låtsasköp". Den som lever får se helt enkelt.

2 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Det är ett riktigt svårbedömt läge just nu tycker jag. Rapporterna i Sverige kommer säkerligen ha svårt att nå de inbyggda förväntningarna som nu drivs på av världens stora börser.

Det är säkert inget större problem att som du ligga kvar genom en eventuell nedgång. Det kommer säkerligen att återhämta sig med tiden nu. Det "känns" så iallafall tycker jag....

Herr K sa...

Ja, jag håller med dig, känns som det kommer vända inom en inte alltför avlägsen framtid. Ligger man kvar med sina innehav över lång sikt bör man egentligen inte oroa sig heller :)

Relaterade inlägg