onsdag 23 september 2009

Morphic - Ett sorgebarn

Ni som hängt med i ekonominyheterna på bl a Di under veckan har säkert inte missat hur det stormat kring miljöföretaget Morphic, som bl a sysslar med vindkraft och bränsleceller till bilar. Aktien har stadigt gått nedåt sedan företaget introducerades, och de senaste två dagarna har den rasat nästan 30%.

Jag som varit med sedan i maj 2008 har sett värdet på mitt innehav minska stadigt, och deltog även i en nyemission de genomförde. De har inte lyckats vända företaget till att bli vinstbringande utan har blödit pengar konstant, och till slut fick även jag kalla fötter.

Redan förra året läste jag en del negativa kommentarer om ledningen och företaget, men valde att kallt ignorera detta. Sedan dess har det varit maktkamp i företaget, polisanmälningar och avhopp.
Igår fick jag nog och sålde mitt sista innehav i Morphic och gjorde därmed en förlust på knappt 3000 kr. Något säger mig att det var smart gjort, men det återstår att se. Just nu känns det bara skönt att jag fick tillbaka en liten summa av mina investerade pengar, dessutom ser min aktieportfölj betydligt roligare ut nu än tidigare när mitt innehav i Morphic tyngde totalresultatet! :P
På sätt och vis känns det nästan som när man löst ett personligt problem, en tyngd som lättats från mina axlar, trots att jag faktiskt inte hade förlorat något förrän jag sålde. Dock så kanske jag räddade det som kunde räddas på så vis.

Kanske skall använda detta till att ta hem vinster under hösten vid passande tillfälle och kvitta dem i deklarationen senare...

2 kommentarer:

Gustav sa...

Om du bara hade läst min blogg 26 mars 2008:

"Miljöteknikkonglomeratet Morphic kraschade med hälsosamma 31 procent på dagens snöiga börs. Av någon anledning finns det alltid folk som villigt skänker bort sina pengar till människor med smorda käftar men dåliga idéer."

Jag har sagt det förr och säger det igen: det kostar pengar att inte följa ett sparsamt leverne. :) (Hoppas jag inte hällde salt i såren nu, eller hur man säger)

Herr K sa...

Haha, nä det är ingen fara...jag var oinsatt, oerfaren och gick på hypen kring företaget. Bara att dra lärdom och försöka undvika att göra samma misstag igen :)

Relaterade inlägg