onsdag 30 september 2009

KF och nyemission

I måndags köpte jag extra teckningsrätter till Retail and Brands, eftersom jag bestämt mig för att delta i nyemissionen. Eftersom min ekonomiska situation inte är den ljusaste i nuläget vad gäller framtida inkomst så valde jag dock att ligga lite lågt. Aktieinnehavet kommer spädas ut med ca 30% så jag valde att öka mitt innehav med 33% så jag slipper se en värdeminskning. Det handlar ändå inte om några stora pengar jag skjuter till, så det klarar min ekonomi.

Har även öppnat en kapitalförsäkring på Avanza, papperna kom på posten idag och ska undertecknas och skickas tillbaka. Tänkte så småningom eventuellt köpa utdelningsaktier och ha i kapitalförsäkringen, alternativt en kanadatrust efter inspiration från Cornocupia. En trust skulle visserligen inte ge speciellt mycket utdelning per månad med tanke på att jag bara har ca 10 000 kr jag vill investera, men å andra sidan skulle det ge lite pengar i längden som skulle kunna återinvesteras. Antingen det eller utdelningsaktier, eller möjligen att satsa på Seabased som är onoterat och därmed hög risk, men med stor potential. Det är lite valet eller kvalet just nu, men å andra sidan ingen brådska.

7 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Hur mycket utdelningar är det i Kanadatruster per månad?

Herr K sa...

De truster jag kikade på var några av dem som Cornucopia skrivit om, bl a Crescent Point Energy Trust, Enerplus Resources Fund, Peyto Energy Trust. Nu har jag inte de exakta siffrorna på utdelningar framme, men vad jag kom fram till var att på ca 10 000 kr investerat skulle ge från ca 50-170 kr tillbaka i månaden, före skatt på -15%. Stor skillnad alltså, beroende på hur mycket andelarna i trusterna kostar.

J sa...

Haha vi gör ju exakt samma grejer typ. Hivade också in en hel del i min nyöppnade KF i Avanza idag. =)

Kan passa på att tipsa om ett företag som heter Energy Potential. De har en stor ägarandel i Seabased, men investerar i många andra företag som utvecklar ny energiteknik också. Aktien är dessutom billigare än seabased. Har för mig att EP är Cornucopias största innehav, så det finns mer att läsa på hans blogg.

Herr K sa...

J: Jaså där ser man, haha!

Jag mailade faktiskt Energy Potential först, men de hade för närvarande inga aktier till salu, så jag blev hänvisad till aktieboksansvarig på Seabased (som nyss hade fått in en försäljningsönskan).

Vad ligger kursen i EP på ungefär, vet du det?

J sa...

Jag handlade lite i deras nyemission i somras, då var det 40 kr/aktie.

Aktieklubben SEX DAMER sa...

Jag har läst lite på Seabased's hemsida och jag tycker det låter intressant. Men - och förlåt min okunnighet - men, hur ska du kunna investera i aktier i ett företag som inte är noterat?

Ha' en trevlig kväll Herr K och gör gärna din dagliga visit i vår lilla blogg.

Aktieklubben SEX DAMER
http://borsen.blogg.se

Herr K sa...

J: Det låter ju betydligt bättre än Seabased aktie som f.n. säljs för 115 kr (vilket också var priset på senaste nyemissionen). Dock så är ju prislappen inte allt. Dock alltid trevligt att få fler aktier för pengarna.

Sex Damer:

jo, företaget låter onekligen intressant, och det känns som de har stor potential på några års sikt.

Onoterade aktier sker direkt mellan säljare-köpare, ev med företaget (ansvarig för aktieboken) som förmedlare. Det är lite som vanlig börshandel, men i väldigt liten skala. Lite krångligare än börsen, men det fungerar :)

Relaterade inlägg