onsdag 30 september 2009

Mats Odell tycker inte om att svenskarna är aktiva i sitt pensionssparande

Eftersom jag redan gnällt på storbanker denna veckan kan jag lika gärna fortsätta gnälla lite till, denna gång över finansmarknadsminster Mats Odells förslag om att avgiftsbelägga fondbyten i sitt pensionssparande, enligt en artikel i Di igår.

Med en liberal regering så trodde jag att man föredrog att folk själva tar ansvar för sitt sparande och dessutom uppmuntrar detta. Om man inför avgifter på alla fondbyten kommer det antagligen få till följd att folk drar sig för att byta fonder för att uppnå högsta möjliga avkastning, vilket i såfall blir rent kontraproduktivt.

Rent allmänt tror jag inte på att pensionssystemet kommer hålla i längden. Att pensionsutbetalningarna sänktes pga finanskrisen är ett bra bevis på detta. Förutsatt att ekonomin går uppåt de kommande ca 40 åren (då jag med dagens regler går i pension) så blir det visserligen en bra affär, men tänk om vi får en eller flera utdragna depressioner i stället?
Min personliga idé är att under livet lägga undan såpass mycket pengar att jag kan leva på en personlig förmögenhet i stället för att vara beroende av staten.

När jag har satt mig in tillräckligt i hur pensionssystemet fungerar kommer jag skriva ett inlägg om detta. Vad tycker ni i pensionsfrågan?

3 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Personligen tänker jag inte vara beroende av olika regeringars idéer om hur pensionssystemet bör vara uppbyggt. Jag tänker som dig där att jag skall vara "min egen lyckas smed". Målet är att bli ekonomiskt oberoende och inte ha ångest över vad nästa regering hittar på för pensionsmässiga tokigheter....

Bra skrivet!

J sa...

Det är samma problem som USA, Australien och alla andra länder med åldrande befolkning fejsar: pengarna räcker inte. Därför såg man en möjlighet att komma undan detta ansvar genom att låta folk placera pengarna själva. För man kan ju inte skylla på staten när man själv har placerat sin pension i en fond som kraschat. Tycker hela systemet stinker, rent nationalekonomiskt var det nog en nödvändighet men gemene man är den som tar smällen.

Tänker precis som ni skapa min egen pension, och förhoppningsvis har jag den klar långt innan 65.

Herr K sa...

Ni verkar ha samma uppfattning som mig, och det verkar som att de flesta som är någorlunda pålästa har samma liknande uppfattning. Man litar inte på staten helt enkelt...

Kolla detta inlägget för att få ett ev smakprov på framtiden: http://aktieideer.blogspot.com/2009/09/lita-inte-pa-staten.html

Tack för komplimangerna för övrigt!

Relaterade inlägg