onsdag 14 oktober 2009

Bra börsdag

Idag går börsen som tåget (+2,4% i skrivande stund), och många aktier har stigit. Jag tog tillfället i akt att stuva om lite i portföljen.

Igår hade jag faktiskt tänkt att leka lite med certifikat, inspirerad av J på En Entreprenörs Blogg, men då jag inte hade speciellt mycket likvider i min kapitalförsäkring så missade jag självklart dagens trevliga uppgång.

Däremot så följde även mina aktier med upp, och nyss passade jag på att sälja av Lundin Mining med en liten nätt vinst på ca 3000 kr (mycket pengar i min värld). Jag misstänker att börsen kommer gå ner imorgon, och jag hade ändå tänkt flytta över Lundin till min kf innan årets slut (för att utnyttja kvittning på skatten). I slutet av månaden kommer kvartalsrapporten från Lumi, så marknaden är förväntansfull men det råder stor osäkerhet runt förhandlingarna till Tenkegruvan i Kongo. Troligen kommer jag hoppa på tåget snart igen eftersom jag misstänker att företaget kan uppvisa trevliga siffror med tanke på basmetallernas uppgång under hösten. Dessutom verkar behovet av koppar mm öka i Kina.

Långsiktigt så ska alla mina innehav försvinna från min depå på Swedbank till förmån för Avanza i vilket fall. Möjligen köper jag råvarucertifikat imorgon för att leka lite med och se hur de fungerar.

5 kommentarer:

J sa...

Härlig hemtagning =)

Vad blir det för certar då tro?

Herr K sa...

J: Yes, det satt fint :) Jag vet inte riktigt ännu, sitter just nu och kikar på dem faktiskt. Tänkte börja med en liten summa (max 1000 kr) för att se hur det går, och då kan jag lika gärna välja ett cert med hävstång.

Vilken råvara är det du handlar med?

J sa...

Ja det är sant. Jag kör stenhårt på vete just nu, men om oljan sjunker ner under 55 dollar så kommer jag shoppa loss i det också.

Herr K sa...

J: Så, nu har jag på test köpt lite Bull Koppar. Fortsätter priserna stiga är det bara kul, går det åt andra hållet är det inte så mycket pengar jag kan förlora iaf :)

Att köpa olja om det kommer en dipp är nog smart tänkt, känns inte riktigt som oljepriset är motiverat just nu men att det kan komma att öka över tid.

J sa...

Det lär det garanterat göra. Om det dippar först eller bara fortsätter uppåt återstår att se.

Relaterade inlägg