söndag 18 april 2010

Bloggens utveckling

Smart Privatekonomi började, som namnet antyder, som en ren privatekonomisk blogg med en del aktietips. Sedan dess har jag, och därmed bloggen, utvecklats i olika riktningar. Ni som läser har säkert sett att aktie- och börsbevakningen minskat på senaste tiden till förmån för entreprenörskap, internet och SEO.


Ibland får jag lite dåligt samvete över just aktiedelen. Det är en viktig del av investerande, speciellt i den här delen av bloggosfären. Dock så har jag inte övergivit det, men jag har valt att lägga fokus på andra intresseområden för att ta tillvara på tiden och utveckla mig själv. Aktier kommer dock att återkomma så småningom, när det åter blir aktuellt för mig att ge mig in i aktiesparande, denna gången långsiktigt. 20%40År är mannen vars filosofi jag skall försöka anamma efter bästa förmåga, efter inspiration från bl a Tobias Schildfat och hans bok Vägen till din första miljon.

Det som dock känns mest relevant för mig i nuläget är personlig utveckling, entreprenörskap, sökmotoroptimering och eget företagande. Bl a Mot Miljonen och En Entreprenörs Blogg är stora inspirationskällor och bollplank som jag är evigt tacksam för :)
Allt detta hänger ihop: den personliga utvecklingen leder in mig på nya banor, förhoppningsvis arbete och i längden pengar. Sökmotoroptimeringen skall bli min passiva inkomst som antingen kommer förenkla min vardag eller gå till mitt framtida, långsiktiga aktiesparande.

Så frukta icke! Privatekonomin och börsen är i högsta grad involverad i mitt tänk, men är dock inte i fokus för tillfället. På det hela taget hoppas jag ändå att jag lockat hit nya läsare, vilket besöksstatistiken redan skvallrar om.

Vi ses i nästa vecka, med nya tag och förhoppnings mer fint väder och mindre isländsk aska! :P

4 kommentarer:

Håkan Liljeqvist sa...

Jag gillar din nya inriktining och jag gillar skarpt att du skriver om det här på bloggen. Det är både intressant att läsa och inspirerande. Kanske speciellt eftersom jag själv kobbar en hel del med informationssidor och seo, relativt framgångsrikt.

J sa...

Äsch, glad att kunna hjälpa till!

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

Se där, där kom Håkan som är lite blygsam.

Håkan ÄR framgångsrik med sina informationssidor och SEO =)

Siter, som är beroende av SEO, kommer tyvärr aldrig bli passiva inkomster, just för att SEO är inte "set and forget" i tillräckligt stor omfattning.

Siter som är beroende av SEO behöver hela tiden övervakas, mer eller mindre, för att se att de får trafik. Börjar trafiken avta bör man kika över placeringar och göra ett aktivt jobb för att försöka få tillbaka trafiken.

Däremot blir de mer semi-passiva inkomstkällor, vilket är betydligt mycket trevligare än rent aktiva inkomster

Lycka till, jag är ju också en av de som kommenterat flitigare just för att mer SEO har kommit in på bloggen

Herr K sa...

Tack Håkan! Det är roligt att andra sorters läsare hittar hit, mer än enbart aktieintresserade :)

J: Alltid uppskattat i vilket fall!

Bli Rik:

Ja, självklart är det semi-passiva som du säger, vilket jag är väl medveten om. Ibland är det dock lätt att glömma att särskilja "passiva inkomster" från "semi-passiva"... tack för påpekan i vilket fall :)

Relaterade inlägg