onsdag 14 april 2010

Ni som läser vet att jag i slutet av förra året gav mig in på SEO-området, mest på vinst och förlust och för att se om det var så enkelt som jag fick intryck av. Riktigt så enkelt var det kanske inte (på kort sikt), men nu börjar mitt arbete bära frukt!

Mina två första sajter, Köpa Dator och Köpa TV har jag faktiskt inte lagt ner så mycket krut på, och där finns mycket kvar att göra. Dessa två ligger inte bra till i Google, och har ärligt talat inte speciellt välbetalda annonser via AdSense.

Nej, min guldkalv inom sökmotoroptimering heter Mögel-info! På denna sajt har jag försökt täcka så mycket som det bara går inom mögelsanering, avfuktning och relaterade områden för husägare. I nuläget består den av 20 sidor, och jag har gradvis försökt optimera den för olika sökord. Jag bytte även ut designen för ett par veckor sedan till samma tema som jag använder på Vägglöss.se, men ändrade färgen från blå till grön. Notera fuktskadorna i textfältet.


På bara 1-2 veckor har Mögel-info stigit från plats 24 i Google på sökordet "mögelsanering" till plats 7. Den syns nu alltså på förstasidan i sökresultatet, vilket redan har börjat synas i intäkterna. Det bästa av allt är att det finns inga andra seo-konkurrenter i topp på samma sökord, endast professionella företag som erbjuder tjänsterna jag skriver om. Målet är att gå om även dem tills jag dominerar ett flertal av sökorden inom området...då kan kulorna börja rulla in på allvar! :)
Annonsering via AdWords inom bygg och sanering kostar en ganska så saftig slant för företagen, vilket ger mig relativt stor utdelning vid varje klick. Därför tror jag att Mögel-info kan bli min guldgruva inom seo framöver.

Att det skett såpass stor förändring på senaste tiden beror på att jag både optimerat texten för sökorden, något jag inte hade speciellt stor kunskap om för några månader sedan, samt har börjat med länkbygge. Mögel-Info har i nuläget PageRank 2. Företagen som ligger före mig har 1-3, så det ska inte vara omöjligt att klättra förbi och sno trafik från dem, även om placeringen inte ensamt baseras på PageRank.

Härmed kan jag alltså konstatera, efter några månader, att sökmotoroptimering verkligen fungerar! Som med allt annat är det dock tålamod, motivation och uthållighet som gäller innan man ser resultat. Gå in och ta en titt!
Besök även Mot Miljonens sajt där man kan framkalla foton på nätet, mycket inspirerande!

7 kommentarer:

J sa...

Kul att det går bra! Det kanske är ett framgångsrecept att välja lite mer "osexiga" ämnen som folk ändå söker på. =)
Och visst funkar SEO, mina tre sidor ligger tex på googles förstasida på avsedda sökord, och då är jag ändå en SEO-nolla som gör det liite bättre än de flesta andra.

Herr K sa...

J:

Ja, helt klart är det så. Ger man sig in på sökord med hård konkurrens får man jobba stenhårt för att komma upp sig, om det ens är nån idé.

Det gäller att hitta de välbetalda sökorden som ingen exploaterat än!

Gratulerar får jag säga, du har uppenbarligen valt rätt nischer ;-)

inte miljonär än sa...

Mögel info är briljant. Nischat, fakta och noll konkurrens. Smartprivatekonomi helt enkelt...

J sa...

Ämnestips till guldsilver: guldvasking. Det är askul! Finns mkt info på guldström.se =)

Herr K sa...

Inte miljonär än: Hehe, där fick du till det...så hade jag inte sett på saken tidigare :)

J: Tack för tipset, skall kolla in detta.

Anonym sa...

Alltså jag har börjat funderat lite på både blogg och på att bygga upp andra sidor som du för att skapa mig någon slags halvt passiv inkomst. Men vad jag inte får någon klarhet i är hur stora inkomsterna kan bli/vara ifall man får igång en sida som din lyckade mögelinfo tex?
Har du någon länk till någon sida som beskriver intäker mer?

Vill ju veta lite hur man ska värdera sin tid.
/O

Herr K sa...

Anonym:

Det är en jättesvår fråga att svara på eftersom det är flera olika saker som påverkar hur stora inkomsterna kan bli.

Ett webhotell + en domän kostar ett antal hundra kr/år, så för att ens ska gå med vinst måste en hemsida dra in mer än detta. Ju fler sajter du har, desto lägre kostnad per sajt.

Jag har inget bra tips på hemsida om detta eftersom området är så brett och individuellt. Dock kan jag säga att denna bloggen, GuldSilver.info + Mögel-Info drar in årskostnaderna för alla mina sajter på en månad :)

Relaterade inlägg