fredag 16 april 2010

Första steget avklarat

Idag har jag varit på möte med min handläggare på Arbetsförmedlingen och berättat att jag vill starta eget. Jag fick ett papper med diverse frågor om mig själv, min affärsidé och annat som rör området. Detta kommer sedan skickas till ett konsultföretag (som jag gissar kostar sköna skattepengar) som skall bedöma om min idé är lönsam eller ej.

Får jag grönt ljus kommer jag få aktivitetsstöd i stället för a-kassa, även om det i praktiken inte är någon större skillnad. Dock möjliggör detta att jag fortfarande kan få mat på bordet under tiden jag jobbar med att få igång företaget, vilken i nuläget är en förutsättning för att jag skall kunna starta eget överhuvudtaget. Visserligen kan jag troligen komma igång relativt snabbt, och startkapital behövs knappt.

Framöver skall jag suga åt mig information om företagande och entreprenörskap, både för inspiration, tips och konkreta fakta om vad man bör veta :)

6 kommentarer:

john sa...

Riktigt kul att du kommit igång med att starta eget!

Mvh //Ekonomisk trygghet

inte miljonär än sa...

Lycka till med dina planer och hoppas att du får aktivitetsstödet!

Herr K sa...

Tack grabbs, om tidigast två veckor vet vi om det blir grönt ljus eller ej :)

Terez sa...

Snygg blogg, har du ngn som gör din blogg åt dig? Tacksam för bra tips!
Tack/ Terez

Herr K sa...

Terez:

Tack så mycket! Nej, det är jag själv som skapat den från scratch. Om du behöver designtips för blogg är det bara att maila!

J sa...

Säg till bara om det är nåt man kan göra!

Relaterade inlägg