måndag 26 april 2010

Det kommande företaget

I veckan som gick finslipade jag på affärsplanen jag tidigare nämnt och lämnade in den på Arbetsförmedlingen. Nu återstår ca två veckor innan jag vet om den godkänns för att jag skall få aktivitetsstöd och därmed kan börja planera på allvar.

Eget företagande är helt nytt för mig, även om jag har en far som haft enskild firma i nästan hela sitt yrkesverksamma liv. Han har släppte dock inte in familjen speciellt mycket i hans verksamhet speciellt mycket så tyvärr har jag inte fått speciellt mycket insyn i hur det fungerar. Lite synd egentligen, det hade kanske motiverat mig att starta eget tidigare. Dock så har jag fått ta igen det på senare tid i stället, och bättre sent än aldrig.

Som konsult och bollplank till att skriva en affärsplan har jag haft JEn Entreprenörs Blogg, en kille med många järn i elden och som redan sitter på den kunskapen inom företagande som jag behöver lära mig. Eftersom jag vet att han kommer läsa detta: Tack så mycket för din feedback och för hjälpen! Det kommer garanterat komma fler frågeställningar ;-)


Thesis till Wordpress

Igår när jag kikade runt lite på div seo- och entreprenörsbloggar hittade jag ett inlägg om Wordpress på Marcus Westbergs blogg. Det handlar om Thesis som nyligen uppdaterats till version 1,7, ett tema som jag hört talas om innan men aldrig reflekterat över. Efter att ha kollat in utvecklarnas hemsida så fick jag klart för mig att det snarare är ett ramverk som ligger över Wordpress och är mycket enkelt och modifieringsvänligt, och som är optimerat för att sökmotorerna skall tycka om den underliggande hemsidan eller bloggen. Slarvig eller komplicerad kod gör nämligen sökmotorerna förvirrade, vilket försämrar placeringarna i sökresultaten.

Efter att ha tittat på några presentationsvideor och exempelsajter med Thesis så måste jag säga att det ser väldigt lovande ut med tanke på mitt tilltänkta webdesignföretag. Jag har ju inte kunskapen att skapa en bra sajt från scratch utan mycket trial and error, vilket är tidsödande. Visst skulle jag kunna använda mig av en editor (vilket var åratal sen senast) men då känns Wordpress som ett bättre alternativ.

Att göra större modifieringar av befintliga gratisteman kan dock också ta mycket tid i anspråk, vilket gjorde att Thesis känns som en bra väg att gå. Dock är det en kommersiell produkt med licensavgift per sajt om man skapar åt kunder, men det är å andra sidan ingen större summa och något kunden isåfall får betala för.

Jag vet att det finns en och annan webutvecklare som läser min blogg och slänger därför ut en öppen fråga till er: Är Thesis något att ha för mig som är relativt oerfaren inom webutveckling, och är det värt att betala för?

Det är ENKLA sajter som skall skapas i mitt företag, och inga mastodontprojekt, ha det i åtanke om ni svarar på frågan :)


Tvivel

Det känns riktigt spännande att ge sig in på att skapa något åt andra och få betalt för det. Att se nöjda kunder känns som något jätteroligt att få uppleva, men dock kan jag inte undvika att tvivla på mig själv. Jag är medveten om att mina kunskaper inom html/php/css är ganska begränsade i nuläget, även om förståelsen och kunskapen ökat markant sedan jag började med små sajter byggda i Wordpress. Tänk om jag tar på mig ett uppdrag där jag inte kan leverera, eller aldrig får till det så bra som jag vet att kunden förväntar sig?

Visserligen tvivlar jag inte så mycket på mig själv att jag kommer backa ur, jag vet vad jag klarar av eller inte. Antar att det kanske är rädslan för att kasta sig ut i något nytt som skrämmer lite... J har passande nog skrivit ett inlägg idag om just detta. Läs.

6 kommentarer:

J sa...

Det var det lilla, kunskap är till för att delas! =)

Herr K sa...

Det är inte så litet det! Men trevligt att hjälpas åt, det gynnar alla i slutändan =)

inte miljonär än sa...

Jag tittade igenom några av instruktionsfilmerna om thesis och det verkar ju onekligen smidigt ur designperspektiv. Vad det gäller koden som de pushar för har jag ju inte tillräckligt med koll för att säga om det är så bra att sökmotorer gillar den mer. Däremot så är det ju inte så svårt att ladda ner och installera all-in-seo-plugin som gör det som redan är förinstallerat i thesis.

Vad jag förstår så kan man återanvända developers theme hur många gånger som helst?

Då kanske det kan vara aktuellt

Herr K sa...

Inte miljonär:

Jag är inte heller tillräckligt insatt för att kunna uttala mig om koden, men jag gissar på att de kan sina saker om de skall kunna ta betalt för produkten. Själv har jag faktiskt råkat på teman med rörig (svåröverskådlig) kod, och om jag har svårt att hitta i den har antagligen sökmotorer det.

All-in-seo-plugin använder jag redan, vilket är mycket bra!

Jag skall kika mer på Thesis och se hur det verkar. De har ju faktiskt 30-dagars öppet köp så jag kan ju testa det och se hur det funkar...

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

Thesis är en stor "hype", enligt mig.

Jag har skapat siter med Thesis och de "seo fördelar" som det skulle ge, över andra teman, är överdrivet.

Thesis, låter enkelt att handskas med, men det kräver en hel del av den som ska modifiera Thesis. Out-of-the-box har man många olika inställningar, men för att få "de riktigt snygga" teman med Thesis, lär du först behöva lära dig ramverket, dvs alla "funktioner" du kan anropa ifrån att ändra i koden.

Mitt tips! Satsa inte på Thesis, till en början ... det går lika bra med vilket tema som helst, som ser ut som du vill att det ska göra. WordPress är redan "optimerat" och med plug in a la All-In-One så kommer du precis lika långt oavsett tema.

Just my €0.02

Herr K sa...

bli Rik:

Tack för dina synpunkter på saken, känns bra att få lite utomstående åsikter. Det verkar dock ändå bra för en nybörjare som mig själv, jag får t ex greja en del om jag skall göra större ändringar i teman. Thesis kanske kunde snabba på det arbetet med att skapa en grundmall...

Men jag ska ha dina ord i åtanke. Möjligen köper jag en licens till mig själv och provar mig fram på en enstaka sajt för att bilda mig en uppfattning först.

Relaterade inlägg