onsdag 7 april 2010

Nu har det vänt! Eller?

Senaste tidens börsuppgångar har medfört idel positiva och glada tongångar i medierna angående världsekonomin, och att antalet konkurser minskar i Sverige. Får man tro medierna ångar allt på som om inget hade hänt.

Visst är det framtidstron som styr mycket av ekonomin i världen, och nu verkar de flesta vara positiva. Ändå kan jag fortfarande inte låta bli att misstänka att allt inte är så bra i världen som man tycks tro, med tanke på sviterna efter bolånekrisen. Miljarders miljarder i form av stödpaket har pumpats in i västvärldens ekonomier, vilket har fått snurr på kugghjulen igen. Men vad händer när notan skall betalas? Klarar ekonomierna i världen av att stå på egna ben ännu?

Dessa funderingar har jag delvis för att jag tycker det vore trevligt, och kanske sunt, med en dipp på börsen för min egen del så jag kan komma in billigt. Å andra sidan försöker jag tänka kritiskt och vill inte hoppa på tåget för en hög kostnad för att strax efter rasa nedåt. Samtidigt verkar Sverige gå bättre än många andra europeiska länder.

Så vad tror ni, kommer det komma en större nedgång på OMX under året som håller i sig, eller kommer börsen sluta på plus?

Svara i formuläret till höger, en vecka har ni på er. Era svar är anonyma.

Inga kommentarer:

Relaterade inlägg