fredag 2 april 2010

Ny sajt och Wordpress

Igår skrev jag om den nya sajten och om mina grubblerier angående annonserna på den. Igår kväll började dock relevanta annonser synas genom AdSense, till min stora glädje!



Sajten, som ni ser, heter Vägglöss.se, även om adressen är vaggloss.se. Efter vad jag har sett hittills så har ingen annan skapat en sajt inom samma ämnesområde, så det känns gött att vara först. Dock så ligger Anticimex i topp på sökningarna på ordet "vägglöss" och dem blir svårt att konkurrera med, men kan jag placera topp 5 på Google är jag riktigt nöjd.
Sökorden är dock inte de mest välbetalda, men jag ser långsiktigt på projektet, som med de andra sajterna jag skapat. Innehållet och designen är jag dock mycket nöjd med.

Ämnesvalet är kanske inte så sexigt, men fyller en funktion vilket är syftet. Men ett varnande ord: börjar ni väl läsa om vägglöss, var beredda på att det kan komma att uppstå nojja när ni ligger i sängen på kvällen och inbillar er att det kliar lite här och var på kroppen...

Skulle någon vilja slänga upp en textlänk på sin sajt eller blogg till Vaggloss.se är jag bara tacksam!


Designen

Apropå designen, Wordpresstemat är skapat av svensken Andreas Viklund som jag av en slump nyss hittade en artikel om på E24 Entreprenör. Hans hemsida trillade jag in på för några veckor sedan och lade snabbt märke till att killens hemsida har en PageRank på 9 av 10, vilket borde vara högst i Sverige. Aftonbladet, som är Sveriges mest besökta site, har 8 av 10...

Detta är tack vare hans Wordpressteman där han har en länk i sidfoten som går till hans hemsida. Tydligen har hans teman blivit så populära att folk låtit länken vara kvar, vilket boostat hans PageRank och därmed gett honom trevliga annonserbjudanden. Han förtjänar all cred, temat jag valde till Vaggloss.se är ett av de snyggaste och samtidigt mest lättarbetade jag provat hittills.

Andreas Viklund säger själv i intervjun att han inte är någon affärsman (dvs han har inte deklarerat inkomsterna) och blev därför sköntaxerad med strax över 400 000 kr. Hans sajt andreasviklund.com ligger därför nu ute till försäljning på Kvarndammen för att han skall kunna betala av skatteskulden.

En ganska tråkig historia om ni frågar mig, Andreas Viklund har talang och är en ofrivillig entreprenör. När jag var yngre och i slutet av 1990-talet sysslade med musik hörde jag talas om honom inom musikscenen där han gjorde sig känd, och nu senast inom Wordpressdesign. Låter som han mest bara pysslat med hobbies, blivit bra på det och uppskattad men aldrig haft några riktiga entreprenörsplaner eller haft koll på pengarna.


Vad vill jag då säga med det här?

Jo, att på internet kan vem som helst med talang bli känd och tjäna stora pengar, men det krävs fortfarande att man har ordning på sina inkomster och betalar skatt till staten. Gör man inte det riskerar man att slås ut från konkurrensen genom en rejäl sköntaxering som straff för att man lyckats med något men inte gett staten sin del av kakan...

7 kommentarer:

J sa...

Tjusigt! Som du säger så är det väl kanske inte den sexigaste sidan någonsin, men om du kan få upp den högt så är den ju perfekt för nischen. =) Önskar lycka till, ska nämna den i nåt inlägg snart så den får en inlänk.

I övrigt satte du verkligen huvudet på spiken ang Viklund. Jag tror att det är ganska vanligt tyvärr, och en stor orsak till att många företag går under: folk har en kanonidé men inser inte hur viktigt det är att sköta de tråkiga delarna som ekonomi, administration och bokföring.

Herr K sa...

J: Tackar!

Nä, ämnesvalets sexighetsgrad är irrelevant, det enda som räknas är att innehållet är av kvalité och att folk söker efter informationen, samt att de hittar den såklart.

Tänk förresten om Viklund kommit i kontakt med någon inom den ekonomiska bloggosfären? Isåf hade han kunnat vara en stor webentreprenör med fet plånbok vid det här laget! :P

john sa...

Kul att du har kommit igång rejält med informationssidorna!

Hur många har du beräknat behöva göra för att få in en respektabel summa varje månad?
Jag läste någonstans att en person hade gjort ca hundra informationssidor och kunde på så sätt försörja sig på adsensepengarna.

Nu är det bara att spinna vidare på lössen, huvudlöss, flatlöss osv.. =D


Mvh //Ekonomisk trygghet

Herr K sa...

John:

Det beror på vad som räknas med "respektabel summa" :)

Redan nu ligger jag inte så långt från 1000 kr/månad med de sajter jag skapat under vintern. Dock har jag då inte räknat bort utgifterna för domäner och webhotell, det sänker summan något.
Men med lite mer länkbyggande tror jag att jag kommer kunna passera 1000 kr/månad fram till sommaren faktiskt.

Jag kanske skall göra en redovisning framöver så får du och alla andra se resultatet hittills =)

Andreas sa...

Tack för omnämnandet och kommentarerna, kul att du gillar temat - och att du kommer ihåg äldre tiders musikäventyr. :)

Jag har den senaste tiden fått ganska många kommentarer om vad som hade kunnat hända om jag hade samarbetat med någon som hade haft bättre koll på ekonomin. Jag håller med om att min situation hade kunnat vara väldigt annorlunda då. Men jag ser ändå det nuvarande läget som något positivt, för nu har jag just precis den typen av kontakter - och många spännande jobberbjudanden och möjligheter att utvärdera så snart jag har ställt alla gamla felaktigheter till rätta.

En av de viktigaste lärdomarna är att jag ska hålla mig till att göra sådant som jag känner att jag kan göra på ett bra sätt, medan jag ska låta bli att försöka hantera sådant som jag vet att jag inte duger till. Om jag har turen att få den omstart jag hoppas på, som skuldfri och därmed fri från många energikrävande bekymmer, så tänker jag göra precis allt jag kan för att varje moment ska göras på rätt sätt den här gången. Vad jag sedan hittar på får framtiden utvisa!

Lycka till med den nya sidan, jag lovar att hålla ett öga på sökordet "vägglöss". :)

J sa...

Andreas: Lycka till, hoppas verkligen att det går vägen för dig!

Herr K sa...

Andreas: Roligt att du hittade hit!

Skönt att höra att du ser såpass ljust på din situation och framtiden trots allt. Man lär sig av allt man upplever, även om det kanske svider ibland.

Jag hoppas i alla fall att du fortsätter med ditt temasnickrande och att du hittar en lämplig köpare till din sajt!

Du får gärna hålla ett öga på sajten, och jag kommer troligen använda fler av dina teman till nya projekt i framtiden ;-)

Glad påsk!

Relaterade inlägg