måndag 5 april 2010

Vad är en hemsida värd?

Idag när jag läste GP såg jag en artikel om en kvinna som hade enskild firma, genom vilken hon skapade små, enkla hemsidor åt mindre företag och föreningar och tjänade pengar på. Under kvällen kikade jag in på hennes sajt och kollade på priser och portfolio, och jag måste säga att jag är måttligt imponerad.

Enligt sajten kostar en ny hemsida från scratch 10 000 kr + moms, vilken skall vara enkelt redigeringsbar för att passa småföretagare med låg datorvana. Efter byggd sajt äger kunden sedan hemsidan själv, och uppdaterar på egen hand.

När jag tittade på hennes tidigare arbeten åt kunder så måste jag säga att jag inte blev speciellt imponerad. Faktum är att mina egna Wordpress-sajter är snyggare (beroende på tema, som jag inte skapat själv), även om jag dock modifierat dem själv efter eget behov.

Fördelen med Wordpress är att som utvecklare behöver man inte vara expert på kod och en ev kund man säljer till kan relativt enkelt lära sig att uppdatera hemsidan själv när designen väl är spikad. Men kan man med att ta 10 000 kr + moms för så lite arbete, om jag skulle testa på samma sak?

Detta väckte i alla fall en tanke hos mig. Jag vet inte riktigt vad som gäller för Wordpress-teman, men tror de gratisdesigner som finns ute är fria även för kommersiell användning. Att dra in pengar på annonser är ju kommersiell verksamhet, på sitt sätt, vilket jag redan gör. I så fall hade jag lätt kunnat snickra ihop en sajt åt en potentiell kund för halva summan jämfört med ovan nämnda person, och ändå göra det bättre! Dessutom har jag en del kunskaper i sökmotoroptimering, vilket är kunskap man kan ta betalt för.

Några synpunkter på ämnet?

11 kommentarer:

Martin sa...

Hej
Jag jobbar själv som webbutvecklare och gör ibland minde uppdrag åt andra. 10000:- är inte alls mycket, visst går det snabbt att slänga upp en weordpress installation, men det är inte det som tid. Det som tar tid är framförallt kommunikationen med firman/föreningen man gör jobbet åt, de är oftast väldigt okunniga gällande webben och de vet oftast inte vad de vill ha. Så räkna med att mer en hälften av tiden försvinner på "oproduktiva" saker.

Herr K sa...

Tack för kommentaren Martin! Jag är som du kanske vet varken erfaren inom webutveckling eller har så stor uppfattning om värdet på denna.

En ärlig åsikt, tror du jag skulle kunna jobba med att utveckla enklare Wordpress-sidor åt folk för ovan nämnda summa? Jag har helt klart blivit tänd på idén sedan jag läste artikeln i GP.

Kommunikation tror jag att jag skulle klara av fint, jag brukar vara lyhörd för folks idéer, men även har en hyfsad uppfattning om vad som funkar på nätet.

Martin sa...

Det tror jag säkert att du skulle kunna göra. Det viktiga är att både kunden och du har klart för sig vilka förväntningar man kan ha på varandra, och att kunna tacka nej till ett uppdrag om man inte känner sig kompetent nog att uppfylla kundens krav. Kommunikationen är A och O.

Herr K sa...

Det förstår jag, man skall aldrig ta på sig arbete man inte klarar av. Jag vet ungefär var mina begränsningar ligger som tur är.

Men isåf ska jag fundera mer på detta imorgon. Jag behöver ju ett jobb, och skulle jag kunna livnära mig på detta vore det guld! Frågan är bara hur stor marknaden för denna typen av hemsidor är, det vet jag inte i nuläget...

J sa...

Det lär finnas en myriad av (lite äldre tänker jag fördomsfullt) småföretagare och föreningar som inte har en aning om hur man knackar kod, så visst finns det bärighet i idén. Men den involverar garanterat en del säljarbete, var beredd på att sitta med tfn-katalogen i knät och ringa ringa ringa. =)

Herr K sa...

J:

Det har du nog rätt i, att man kommer få jaga kunder till en början i alla fall.

Nåväl, jag ska tänka igenom saken under dagen.

inte miljonär än sa...

Hej hopp Herr K: Jag har gjort ett gäng sajter åt andra småföretagare som varit i behov av enkla informationssajter om sin produkt/tjänst. Nu har jag inte tagit betalt för mitt arbete, endast begärt en gentjänst eller två som kan lyfta min egen verksamhet.

Nu har jag inte gjort mängder av dessa saker men jag kan hålla med Martin att det är kommunikationen som tar tid, myyycket tid. Och då skall du definitivt ta ett rejält arvode. 10 000 är inte mycket att ta för en veckas arbete direkt. Jag känner ett antal webbutvecklare personligen så om du vill diskutera mer om prissättning och liknande kan du bara höra av dig per mail!

J sa...

Kom också ihåg att du får ut ungefär hälften efter skatter och avgifter om du gör det vitt.

Herr K sa...

Inte miljonär: Du har ett mail som väntar ;-)

J: Visst är det så, mycket gött försvinner på vägen. Dock föredrar jag det framför att vara arbetslös och vara bitch åt AMS och A-kassan. Börjar ärligt talat bli lite stressad över arbetslösheten nu, och att göra något jag själv styr över vore väldigt trevligt :)

J sa...

Ja det är fint som snus =)

kenth sa...

hej!
då jag sitter i en styrelse i en brf förening och jag äger ett domännamn med befintlig hemsida som har uppskattas av alla samt mäklare. denna hemsida har arbetats fram av min son.//arbetet kring hemsidan har timdebiterats föreningen med låg peng för arbetet.

nu skall styrelsen för föreningen förnyas och jag avgår. vad är skälig ersättning för domänamnet?

mvh kenth

Relaterade inlägg