tisdag 13 april 2010

Det löste sig till slut för Andreas Viklund

För ett tag sedan skrev jag om "den ofrivillige it-entreprenören" Andreas Viklund som sköntaxerades och riskerade att försättas i personlig konkurs. Glädjande nog fick denna historia ett lyckligt slut för Andreas!

Andreasviklund.com lades ut på auktionssajten Kvarndammen, som i normala fall säljer begagnade fordon. Försäljningspriset blev hela 900 000 kr, vilket innebär att han kan betala av sina skulder och dessutom får en del över att stoppa i fickan. Köpare var Greger Pahlberg, entreprenör inom it-branschen som nu låter Andreas Viklund stanna kvar som anställd och kan därmed fortsätta utveckla gratis Wordpressteman.

Jag gratulerar till försäljningen, och att det löste sig till slut! Skönt att höra att en entreprenör med driv inte gick omkull pga skatteslarv, hans talang uppskattas av många världen över.

Läs mer om Andreas Viklund i artikeln på E24 Entreprenör.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bara han kommer ihåg att av överskottet går ca 80% till skatt.

J sa...

Gött!

Herr K sa...

Anonym: Det är såpass stor del som skattas bort alltså? Det var mer än jag trodde...

J: Jajjemen!

J sa...

Anonym: Du får gärna förklara dig. 60% kan jag köpa, men om det är 80% så vet du uppenbarligen något som jag har missat.

Anonym sa...

Jag kommenterar artikeln för att där står att Andreas Viklund "riskerade" att försättas i personlig konkurs.

I verkligheten försattes han bevisligen i personlig konkurs.

Skatteverket gav sedan i uppdrag åt en konkursförvaltare att sälja A. Viklunds sait i syfte att få in de skattepengar som inte betalats in.

Vissa tidningar har gått ut med felaktiga rubriker som: "Andreas Viklund sålde sin sait för att betala skulder" o.d.

Detta medförde att många tror att det var han själv som sålde sin sait och att han därtill inte alls gick i konkurs !

Herr K sa...

Anonym: Tack för rättelsen, det var som du skriver. Skall ändra detta så det blir rätt :)

Relaterade inlägg