onsdag 21 april 2010

Koppar som investering

De flesta av er vet säkert om vid det här laget att jag förespråkar att ha en del av sitt kapital långsiktigt investerat i ädelmetaller, och nu kommer ytterligare en variant på metalltemat!


J från En Entreprenörs Blogg har precis lanserat sin hemsida och webshop Koppargruvan, där man kan både läsa om och beställa mynt och tackor av koppar. Koppar är en basmetall vars pris starkt påverkas av konjunkturen. Till skillnad från guld och silver stiger alltså kopparpriset när tillväxten ökar i världen, och kan därför fungera som en hedge mot ädelmetaller. På detta vis kan alltså den som skyr aktier ändå tjäna på konjunkturens svängningar genom att köpa koppar under lågkonjuktur och ädelmetaller under högkonjunktur.

Koppar är mindre värdefullt än guld och silver baserat på vikt, och man får därför mer metall för pengarna om man köper koppar. Detta kan ses som både en för- eller nackdel, beroende på om man vill ha stora eller små kvantiteter metall :)

För att illustrera detta närmare jämför jag priserna på koppar, silver och guld:

1 kg koppartacka - 700 kr
1 kg silvertacka - ca 5000 kr
1 kg guldtacka - ca 280 000 kr

Jag är för fysiska investeringar, och har redan nu några koppartackor på 1 oz/st som jag tidigare köpte av J. Det kan mycket möjligt bli fler tackor av större modell för diversifiering längre fram.

Så småningom kommer det troligen komma upp ett rabatterbjudande här på bloggen liknande det affiliateavtal jag har med Liberty Silver här till höger. Håll ögonen öppna, och läs mer på En Entreprenörs Blogg eller ta en titt på Koppargruvan!

4 kommentarer:

J sa...

Du ska ha stort tack för all hjälp på vägen och inte minst det här fina inlägget!

Herr K sa...

Bara roligt att kunna hjälpa till! Hoppas affärerna kommer gå fint nu :)

Crobbe sa...

700 spänn för en koppartacka på 1 kg, jo, jag tackar jag.

Lurendrejeri på högsta nivå.

Anonym sa...

Stor jävla bluff.
1kg koppar kostar 50kr.
1 ton kostar 50000kr

Relaterade inlägg