torsdag 1 april 2010

SEO-funderingar

Som de flesta av er vet jobbar jag på en ny Wordpress-sajt, vilken börjar blir klar nu. Allt innehåll är färdigskrivet, och jag måste säga att innehållet känns relevant, informativt och lättläst. Kanske inte så konstigt när min främsta informationskälla varit engelska Wikipedia som jag översatt efter bästa förmåga.

Dock så har jag stött på en liten motgång. Nischen sajten är inom är ganska begränsad, med ett fåtal verksamma företag inom branschen, varav ännu färre annonserar med AdWords. När jag gör en sökning på Google syns annonser jag vill ha på sajten, men inga av de sökorden visar annonser via AdSense. Troligen har företagen valt att endast visa sina annonser vid Googlesökningar och inte i innehållsnätverket, dvs på bloggar och sajter med AdSensereklam.

Mycket irriterande, eftersom jag tror det kunde ha genererat en del intäkter.

Dock så har jag hittat en annonsör på ett affiliatenätverk som passar in hyfsat bra till sajtens inriktning, så nu väntar jag bara på att den skall bli godkänd. Jag hoppas på det bästa i vilket fall. Jag har inte hittat några andra seo-nördar som gett sig in på samma område, så konkurrensen är väldigt låg. Problemet ovan kanske är anledningen, eller så är jag först på området...

Jag presenterar den för er imorgon eller under påskhelgen. Må väl tills dess!

4 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Jag har ju tittat/läst på diverse olika adwordsutbildningar och många rekommenderar faktiskt företagen att inte använda innehållsnätverk då detta ger sämre konvertering. Detta kan ju vara ett problem då man som du har en (jag vet ju egentligen inte vad du skapat..) smal nisch.

Det kan kanske ändå vara bra att inte vara beroende av adsense i alla projekt då man faktiskt kan bli avstängd och liknande. Då kan det ju vara bra att diversifiera sina projekt en aning..

Herr K sa...

Aha, det förklarar nog saken, och jag kan tänka mig att rena sökningar på Google leder till fler konverteringar. Jag hoppas mina övriga annonser kommer bli lönsamma i mitt fall, även om de handlar om faktiska försäljningar i stället för annonsklick.

Förhoppningsvis kommer sidan placera bra i sökresultaten och dra mycket trafik i vilket fall, så får jag se vart det leder därifrån.

Tack för synpunkterna!

J sa...

Väntar med spänning!

Herr K sa...

J: Jag säger detsamma ;)

Relaterade inlägg