torsdag 29 april 2010

Lite mer om webdesign

I väntan på beslut från Arbetsförmedlingen ang. aktivitetsstöd för att starta eget håller jag nu på och bildar mig själv inom webdesign. Att skapa en hemsida är en hel vetenskap om man vill bli proffs på det, men riktigt så stora planer har jag inte. Ett steg i taget.

När jag i förrgår skrev inlägget om Thesis till Wordpress fick jag strax efter faktiskt mail från en intressent som erbjöd mig jobb. Detta är positivt för mig att jag når ut med mina planer, även om det inte riktigt känns som jag ännu har tillräckligt med kött på benen för att utföra ett jobb jag känner mig säker på, är nöjd med och kan ta betalt för. Att spendera tiden med att sitta och enbart leta gratisteman för modifiering (som jag gör med mina wordpress-sajter) kan funka i viss utsträckning, beroende på kundens önskemål. Men vad händer den dagen de har en önskan jag inte kan utföra, eller om jag stöter på patrull när jag moddar ett tema?

Det vore en jobbig situation, så jag diskuterade lite med Mot Miljonen och bestämde mig till slut för att lära mig lite css (stilmallar till hemsidor) i kombination med Thesis som jag nu håller på och provar. Allt ordnat i en lokal wordpressinstallation på min dator där jag kan experimentera hur mycket jag vill, utan att oroa mig för att något går åt skogen eller att jag får in ovälkomna besökare på en ofärdig sajt.

Detta är även metoden jag kommer behöva använda om jag skall utveckla sidor åt framtida kunder som redan äger en domän med befintlig hemsida som skall ersättas. Förutom detta har jag även börjat utarbeta arbetsmetoder som skall användas den dagen jag kan erbjuda mina tjänster på allvar. Då gäller det att inte sitta och fundera på vad nästa steg är, utan ha allting klart för sig från början.

Självförtroendet pendlar lite fram och tillbaka, men tanken på att kunna köra eget väger upp de tillfälliga dipparna. Känns något svårt är det bara att öva och lära sig, så enkelt är det.

Dock har jag inte riktigt bestämt mig för vad som kan räknas som en skälig summa för en enkel hemsida. Vid en närmare titt på små, lokala konkurrenter så ligger de väldigt lågt i pris. En person som erbjuder liknande tjänster som mig tog bara 2500 kr för en hemsida inkl 5 undersidor, sedan 400 kr per extra sida utöver det om jag inte minns fel. Dock erbjöds ingen form av sökmotoroptimering, och jag är inte heller säker på om personen hade f-skatt eller körde allt svart. Just sökmotoroptimeringen är tänkt att vara min pitch till kunder.

Jag har tidigare haft en liknande fråga ute, men jag formulerar om den och riktar mig till er som känner er träffade: Hur mycket skulle ni kunna tänka er att betala för en enkel hemsida, inkl sökmotoroptimering och lättare marknadsföring så att ni syns på nätet?

12 kommentarer:

J sa...

Kom ihåg att den som har priset som säljargument är jävligt illa ute. Dina uspar ska vara seo, kvalitet, tillgänglighet, lyhördhet, kommunikation osv.
Kunden vill veta hur den ska kunna tjäna på din tjänst. Om han inser att han kan tjäna 100.000 så kan du ta 50.000 och han kommer fortf. köpa.
Jag skulle personligen kunna tänka mig att lägga kring fem för det du nämner, tio om jag får med ett bra backoffice med kunddatabas, nyhetsbrevsutskicksfunktion osv.
Om det går bra med lasertagen i sommar kan det bli aktuellt att piffa upp den sidan kanske. Men jag lovar inget. =)

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

SEO handlar inte om en engångskostnad, det är ofta en prenumeration som betalas månadsvis, kvartalsvis, halvårsvis eller på helår. Kostnaden beror då på vilken placering siten innehar varje räkenskapsperiod.

Dock utgår alltid en grundavgift, för själva "on-site" optimeringen, seo strategier etc.

Det är ju det fina med konsultar inom SEO, återkommande inkomster.

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

J,

nyhetsbrevsutskick lägger man upp på en tjänst typ aWeber eller GetResponse, för bästa nåbarhet, bra statistik, flytta "prospekts" från "prospektslistan" till kundlistan den dagen de handlar något etc.

Sedan är det som du säger. Vad är det erhållna värdet för kunden. Hur mycket kan kunden få i merförsäljning p g a en hemsida?

Det finns de som betalar 9 000 kr om de kan få in 10 000 kr. En kund köper oftast flera gånger och man behöver även se på det totala kundvärdet. Om kunden handlar för 100 kr så kan ändå varje kund vara värd 500 kr, över tiden.

Herr K sa...

J: Visst är det så, jag vill inte konkurrera enbart med lågt pris för att få kunder. Samtidigt så måste jag hitta en bra balans mellan vad som är skäligt för tjänsten (jag är trots allt inte en professionell webbyrå) samtidigt som kunden skall vara nöjd och dessutom jag själv kunna leva på det. Det är där mina funderingar ligger i nuläget...

Skall komma ihåg lasertagen ;-)

bli Rik:

Prenumerationsbiten har jag faktiskt insett då jag vet att SEO inte är en enkel engångslösning.

Jag måste arbeta fram en bra modell för seo-prenumeration och dess kostnader helt enkelt...

Om du eller någon annan har bra förslag eller idéer på detta mottages de tacksamt!

J sa...

bli Rik... Tack för tipsen =)

inte miljonär än sa...

Jag tror att du kommer ha stor nytta av att kunna lite css för att förstå strukturen i wordpress så det är nog en bra början att lära sig lite. Man fattar rätt snabbt hur det fungerar. Inga konstiga algoritmer egentligen utan bara syntax som skall vara rätt.

Jag håller med övriga här att du kan ju absolut inte sänka ditt pris för lågt om du skall gå runt. Bättre att smeta på i början så får du se om företag backar på högt pris.

Kanske att du kan ge lite rabatt till dina första kunder för att dels vänja dig vid något helt nytt samtidigt som du då sänker kraven på dig själv. Dessutom får du lite referenser som du kan använda i marknadsföringen sedan!

Herr K sa...

inte miljonär:

Du skriver precis vad jag tänker, vilket jag tolkar som jag inte är helt ute och cyklar i mina tankar :)

inte miljonär än sa...

så bra... ;-) Vad använder du för lokal server förresten för att få wp att fungera på datorn?

Herr K sa...

Inte miljonär:

Jag hittade Xampp som jag laddade ner. Apache & MySQL i ett enkelt installationspaket:)

Hittade även en installationsguide på http://www.webdesignskolan.com som jag använde mig av.

Anonym sa...

För att kunna kalla sig utvecklare åt kunder av webbplatser bör man väl kunna CSS och kanske PHP och MySQL, kan man ens kalla sig utvecklare annars?

Varför kör du inte Apache och bygger själv istället för färdiga teman?

Herr K sa...

Anonym:

Svaret på din fråga är helt enkelt att visst skulle jag kunna göra det, men då skulle resultatet bli väldigt basic, helt utan css då jag än så länge inte har tillräckligt med kunskap för att kunna styla en sajt från scratch med det.

Färdiga teman är en genväg, men som du säkert förstår så vill jag få lite mer kontroll över innehållet. En tänkbar väg som jag utvärderar nu är att bygga en sajt med Wordpress och Thesis, vilket i såfall kräver att jag kodar css på egen hand.

Än så länge kallar jag mig dock inte "utvecklare"...

J sa...

Anonym: När har han kallat sig utvecklare? Jag skulle hellre anlita någon som kunde snickra en hemsida åt mig på ett enkelt och snabbt sätt, än en nörd som snackade om php och apache.
Jag tror personligen att den absoluta majoriteten i målgruppen inte behöver mer än en schysst wp-sida. Vad bryr de sig om ifall den som levererar kan mysql eller inte?
Dum och inte särskilt konstruktiv kommentar om du frågar mig.

Relaterade inlägg