onsdag 28 april 2010

En våt filt över Europa

Idag kan man läsa att risken att Grekland ställer in sina betalningar är strax under 50% på fem år. Detta anses som en mycket hög risk, och en konkurs för bolaget Grekland skulle även drabba Sveriges tillväxt.

Långivare till Grekland finns runtomkring i Europa, och uteblivna betalningar från landet skulle påverka det finasiella systemen på flera håll, däribland Sverige. Detta kan även påverka förtroende för banksystemet, på liknande vis som inträffade i USA under bolånekrisen.

Jag har länge funderat över när en nedgång på börserna skulle komma, och med dagens nedgång på knappt 1% skulle det kunna vara början av en nedgång. Det finns troligen mycket som ligger och pyr under ytan, och då menar jag inte enbart vulkanen på Island. Min bedömning av aktiemarknaden de senaste månaderna är att så länge det inte släpps några dåliga nyheter så är allt business as usual...

Kanske är jag överdrivet försiktig, kanske är jag rätt ute. Dock så tror jag knappast vi har sett det sista av skuldproblemen inom EU som riskerar att sprida sig. På lång sikt (över fem år) kanske denna kris inte är något att oroa sig för överdrivet mycket som investerare, men att gå in på aktiemarknaden i nuläget känns ganska dumdristigt.

Nä, jag ligger lågt ett tag till med mitt kapital.

2 kommentarer:

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Fegis!

Nej då, skämt och sido. Stabila bolag som tjänar sina pengar oavsett om kurserna går ner eller ej håller jag mina ögon på.

Coca-Cola tankar jag nu.

Herr K sa...

Haha, ja man måste våga för att vinna ;-P

Jag tror du är rätt ute, det är sådana tankar jag också har. Dock väntar jag lite tills min arbetssituation löst sig innan jag ger mig in på nya investeringar.

Relaterade inlägg