måndag 5 oktober 2009

Kunderna tappar förtroende för storbankerna

Vid flera tillfällen har jag gnällt på storbankerna, och flera är dem som inte har något större förtroende för dem. I E24 kan man läsa om en undersökning bland storbankernas privat- och företagskunder, och deras uttalanden visar på ökande missnöje för bankerna.

Över 20 000 personer har uttalat sig om bankernas prisnivåer, kvalitét och kundservice. Resultatet visar att Handelsbanken går framåt medan kunderna till SEB och Swedbank blir mer och mer missnöjda, både privat- som företagskunder.

Man kan inte låta bli att spekulera i hur mycket krisen i Baltikum och sanslösa bonusfester har bidragit till missnöjet med SEB och Swedbank. Bankerna har kritiserats hårt för sina aggressiva satsningar i öst samtidigt som stora pengar regnat över banktopparna och nästan ökat i takt med att resultaten sjunkit. Samtidigt börjar folk få upp ögonen för deras avgifter som i många fall är alldeles för höga i förhållande till t ex den kundtjänst som erbjuds. Bland framförallt företagskunder ökar missnöjet hos Swedbank, vilket antagligen beror på att dessa är mer pålästa än medelsvensson, och ställer därför högre krav.
En stark faktor att bankerna antagligen blivit så bekväma (kvalitén har sjunkt) är troligen människors ovilja att byta bank. Har man haft samma bank i 15 år stannar man gärna kvar, även om kvalitén inte är densamma som när man blev kund. Det ses som lite krångligt att byta bank och kan vara förenat med avgifter att flytta lån, besparingar och investeringar, men kan säkerligen i många människors fall vara lönsamt i slutändan. Bland lokala småbanker tror jag detta är vanligt, mina föräldrar är ett bra exempel på "bankpatriotism".

Enligt undersökningen letar många efter alternativ till den storbank de har idag, vilket bara få ses som positivt. Detta stärker konkurrensen, och motiverar förhoppningsvis storbankerna att anpassa sina avgifter och förbättra sin kundtjänst.

Personligen har jag nyligen öppnat en kapitalförsäkring hos Avanza, och funderar på att emigrera fler banktjänster till dem från min nuvarande bank, Swedbank. Det som dock gör att jag inte helt avskyr min nuvarande bank är att det är en fristående Sparbank i Swedbank-koncernen, så de är själva inte insyltade i t ex Baltikum vad jag känner till, men avgifterna slipper man aldrig ifrån.

Dessutom gillar jag inte att deras bankmän faktiskt är säljare, vilket gör att det antagligen ligger mer i deras ekonomiska intresse att sälja strukturerade produkter kunderna inte förstår sig på ( men som de får betala höga avgifter för), snarare än att leverera kvalité.
Nej, gör dig själv en tjänst! Se över dina banktjänster, vad de kostar dig och om det är värt det. Om inte - byt bank!

Läs mer:
Bonusfesten fortsätter

1 kommentar:

J sa...

Damn straight.

Relaterade inlägg